From Infogalactic: the planetary knowledge core
Jump to: navigation, search
File:Dozhd logo.svg
Launched 27 April 2010 (2010-04-27)
Owned by Natalya Sindeyeva
Picture format 16:9 SDTV and HDTV
Slogan Optimistic Channel
Country Russia
Language Russian
Broadcast area Russia, Ukraine, Georgia, Moldova, Israel, Latvia, Lithuania, Estonia
Headquarters Moscow, Russia
Natalya Sindeyeva, the founder and owner of Dozhd

Dozhd (Russian: Дождь, lit. 'Rain', also known as TV Rain) is a Russian independent television channel. It is owned by journalist Natalya Sindeyeva.[1][2] Dozhd focuses on news, discussions, culture, politics, business reports, and documentaries.[3] The channel's motto is "talk about important things with those who are important to us". Most Dozhd shows are live broadcasts.

Programs and presenters


  • Here and now (news) - Mikhail Zygar, Tikhon Dzyadko, Tatyana Arno, Dmitry Kaznin, Lika Kremer, Pavel Lobkov, Anna Mongait, Mariya Makeeva and others
  • Kozyrev online - Mikail Kozyrev
  • Hard Day’s Night (interviews) - Tikhon Dzyadko
  • Sobchak - Kseniya Sobchak
  • And so on - Mikhail Fishman, former editor-in-chef of Russian Newsweek

Former programs

2011 Russian protests

Dozhd was one of the first channels in Russia to openly cover the 2011 Russian protests against the alleged rigging of the parliamentary elections.[1] By 10 December, it was showing a white ribbon, a symbol of the protests, by its on-screen logo. The station's owner, Sindeyeva, explained this as being a sign of "sincerity", rather than "propaganda", and an attempt to be "mediators" instead of simply journalists.[1]


On 9 December 2011, Dozhd was asked to provide copies of its coverage of the protests to check if it had abided by Russian media laws.[4] President Dmitry Medvedev was also noticed to have unfollowed Dozhd on Twitter. However, the channel was the first mass media outlet that he had chosen to follow on Twitter, according to an RIA Novosti report.[4]


On 26 January 2014, Dozhd ran a survey on its website and in live "Dilettants" discussing program asking viewers if Leningrad should have been surrendered to the invading Nazi army in order to save hundreds of thousands of lives (presenters cited Viktor Astafyev and compared it with 1812 Capture of empty Moscow). In 30 minutes, Dozhd removed the poll and apologized for incorrect wording. The following days Dozhd was criticized by politicians, activists, State Duma members and Valentina Matvienko[5][6] for an online poll on the Leningrad siege of World War II. Dmitry Peskov, Vladimir Putin's press secretary, also criticized the channel[7] and said that they violated "more than a law".[8] Yuri Pripachkin, President of the Cable Television Association of Russia (AKTR), said that he wants "to take functions of censoring".[9] In a resolution backed by St. Petersburg legislature’s deputies, Prosecutor General Yury Chaika is requested to “conduct an investigation into provocative material posted on the website of the Dozhd television channel … and take appropriate measures, including shutting down the channel.”[10] On 29 January, the largest Russian TV providers disconnected the channel.[6]

Dozhd was forced to move to a private apartment in October 2014.[11]


Dozhd Website [12] provides live broadcasting and archived programs.

Viewers in Russia can receive the channel as a part of the NTV Plus basic package, Kontinent TV free package, Beeline TV, or Tricolor TV Optimum package.

Since March 2013 the channel is available in Israel as part of basic package of the Yes Israel satellite television provider.

On satellite Horizons-2, the Dozhd channel is available in HD with the following parameters:

  • Position: 85 degrees east longitude
  • Frequency: 12160 MHz
  • Polarization: Horizontal
  • Symbol rate: 28800
  • Satellite standard: DVB-S2 / MPEG4
  • Modulation: 8PSK
  • FEC: 3/5
  • SID: 601

Key people


  1. 1.0 1.1 1.2 Analysis: Russian TV grapples with protests, BBC, retrieved 10/12/2011
  2. Balmforth, Tom (22 December 2011). "Internet TV Channel Challenges Kremlin's Information Monopoly". Radio Free Europe. Retrieved 11 February 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  3. Prilepskaya, Xenia (1 June 2010). "Rainy TV Channel's Optimistic Ambition". Moscow Times. Retrieved 11 February 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  4. 4.0 4.1 Medvedev unfollows Dozhd TV, Moscow News, retrieved 15/12/2011
  5. "Новости :: Телеканалу "Дождь" пригрозили отключением, а его опросом займется прокуратура". Retrieved 31 May 2015.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  6. 6.0 6.1 "Новости :: Телеканал "Дождь" начали отключать в регионах, Синдеева назвала истинную причину таких решений". Retrieved 31 May 2015.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  7. "Песков: телеканал "Дождь" перешел все грани допустимого". Retrieved 31 May 2015.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  8. "Дмитрий Песков о ситуации с ДОЖДЕМ: я не вижу смысла закрывать телеканал, но они нарушили больше, чем закон, перешли красную линию". Retrieved 31 May 2015.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  9. "Ассоциация кабельного телевидения предложила отключить «Дождь»". Retrieved 31 May 2015.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  10. Sputnik (29 January 2014). "Cable, Satellite Companies Pull Russian TV Station Over Poll". Retrieved 31 May 2015.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  11. "Russian liberal TV channel forced to quit premises". BBC News. 8 December 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  12. Web site

External links