Komsomolskaya Pravda

From Infogalactic: the planetary knowledge core
Jump to: navigation, search
Komsomolskaya Pravda
File:Komsomolskaya Pravda.png
Front page on 29 December 2010
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) Media Partner
Publisher Izdatelsky Dom Komsomolskaya Pravda
Editor Vladimir Sungorkin
Founded 24 May 1925; 96 years ago (1925-05-24)
Language Russian
Headquarters Moscow, Stary Petrovsko-Razumovsky Proezd 1/23, Building 1
Circulation 660,000 (March 2008)
ISSN 0233-433X
Website kp.ru

Komsomolskaya Pravda (Russian: Комсомо́льская пра́вда; lit. "Komsomol Truth") is a daily Russian tabloid[1] newspaper, founded on 13 March 1925.

History and profile

During the Soviet era, Komsomolskaya Pravda was the All-Union newspaper of the Soviet Union and an official organ of the Central Committee of the Komsomol. It was established according to the decision of the 13th Congress of the Russian Communist Party (b) and the first issue was published on 24 May 1925,[2] in an edition of 31,000 copies.

Komsomolskaya Pravda began as the official organ of the Communist Union of Youth, or Komsomol, the youth wing of the Communist Party of the Soviet Union. As such, it targeted the same 14-28 demographic as its parent organization, focusing initially on popular science and adventure articles while teaching the values of the CPSU. During this period, it was twice awarded the Order of Red Banner of Labour, and was also the recipient of the Order of Lenin, the Order of the October Revolution, and the Order of the Patriotic War.

Amidst the collapse of the Soviet Union, on 1 December 1990 the paper shifted from serving as a Komsomol mouthpiece to a Russian nationwide daily tabloid newspaper. During the 1991 August Putsch, the paper was banned by the State Committee of the State of Emergency, or "Gang of Eight," and did not publish from 19–20 August, the first time in its history that it failed to appear on schedule. Nevertheless, on 21 August, the newspaper published the entire chronicle of the coup as a historical document.

The paper is owned by Media Partner, which in turn is owned by ECN Group, an energy company led by Grigory Berezkin, who has close links to Gazprom. In December 2000 Norwegian media company A-Pressen bought a 25 percent plus one share of the paper.[3] It is published in tabloid format by "Izdatelsky Dom Komsomolskaya Pravda" (Komsomolskaya Pravda Publishing House).[4]

Komsomolskaya Pravda reached its highest circulation in 1990 when it sold almost 22 million daily copies.[5] In 2001 it was the ninth top European newspaper with a circulation of 785,000 copies.[4] It was the top-selling newspaper in Russia in 2006 with daily circulation ranging from 700,000 to 3.1 million copies.[1] Its March 2008 circulation certified by the NCS was 660,000 copies[6] and it was the most read paper in the country based on the findings by the TNS Gallup Media.[7] The same year online version of the paper was also the most visited news website.[7]

In January 2015, the front page of Komsomolskaya Pravda suggested that the United States had orchestrated the Charlie Hebdo shooting.[8]

Editors in Chief of "Komsomolskaya Pravda"

The Editors in Chief, in reverse chronological order:

  • From 1997 - Vladimir Nikolayevich Sungorkin
  • 1995-1997 - Vladimir Petrovich Simonov
  • 1988-1995 - Vladislav Aleksandrovich Fronin[9]
  • 1981-1988 - Genadiy Nikolayevich Seleznev
  • 1978-1980 - Valeriy Nikolayevich Ganichev
  • 1973-1978 - Lev Konstantinovich Korneshov[10]
  • 1965-1973 - Boris Dmitrevich Pankin
  • 1959-1965 - Yuriy Petrovich Voronov
  • 1957-1959 - Aleksei Ivanovich Adzhubey
  • 1950-1957 - Dmitriy Petrovich Goryunov
  • 1948-1950 - Anatoly Blatin
  • 1941-1948 - Borish Sergeyevich Burkov
  • 1937-1938 - Nikolay Aleksandrovich Mihaylov
  • 1932-1937 - Vladimir Mihailovich Bubekin (1904-1937)[11]
  • 1925-1928 - Taras Kostrov (Aleksandr Sergeevich Martynovskiy)

Similar publications

Anniversary 50 years Komsomolskaya Pravda. Post of USSR, 1975.

Beside Komsomolskaya Pravda that is issued in Russian, there are other similar yet not related publications were revived in CIS countries such as Komsomolskaya Pravda v Ukraine (in Ukraine; but this newspaper was renamed KP in January 2016 In order to apply with Ukrainian decommunization laws.[12]), Komsomolskaya Pravda v Belorussii (in Belarus), Komsomolskaya Pravda v Moldove (in Moldova). There is also a "European" edition (Komsomolskaya Pravda v Evrope) which is focused on the Russian diaspora in Germany, but can also be found in other EU countries, as well as on the Croatian Adriatic coast, catering to Russian-speaking tourists. A Baltic edition is available in Latvia, Estonia, and Finland.[13]

See also


  1. 1.0 1.1 "Gazprom Snaps Up Best-Selling Tabloid". The Moscow Times. 22 November 2006. Retrieved 22 October 2008.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  2. Entry on Komsomolskaya Pravda in the 3rd ed. of the Great Soviet Encyclopedia.
  3. Andrei Zolotov Jr. (20 June 2001). "Norwegians Sign Deal for $10M Press". The Moscow Times. Retrieved 26 December 2014.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  4. 4.0 4.1 Adam Smith (15 November 2002). "Europe's Top Papers". campaign. Retrieved 5 February 2015.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  5. "The Press in Russia". BBC Monitoring. 16 May 2008. Retrieved 16 May 2008.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  6. "Main papers". BBC. 16 May 2008. Retrieved 6 October 2013.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  7. 7.0 7.1 Cecilia von Feilitzen; Peter Petrov (2011). "Some Comments on Media Typology, Media Preferences and Cultural Identity in Stockholm and St. Petersburg". In Cecilia von Feilitzen; Peter Petrov (eds.). Use and Views of Media in Sweden & Russia. Södertörns högskola. ISBN 978-91-86069-26-1. Retrieved 28 January 2015.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  8. Roland Oliphant (12 January 2015). "'Did the Americans plan the Paris terror attacks?' asks leading Russian tabloid". The Daily Telegraph.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  9. Атлас медиаменеджеров - Фронин Владислав Александрович (in русский). Медиа Атлас. Retrieved 3 December 2011.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  10. Лев Константинович Корнешов (in русский). Pseudology.org. Retrieved 15 September 2011.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  11. Владимир Михайлович Бубекин (in русский). Pseudology.org. Retrieved 3 December 2011.<templatestyles src="Module:Citation/CS1/styles.css"></templatestyles>
  12. Komsomolskaya Pravda in Ukraine newspaper renamed under 'decommunization' law, Interfax-Ukraine (12 January 2016)
  13. Komsomolskaya Pravda Baltiya

External links